Ludányi Marcsi párkapcsolati coach és házassági tanácsadó

Hogyan kerülhető el a szeretethiány a házasságban

A hozzám forduló kliensek javarészénél a párkapcsolat ellaposodásáért a szeretethiány megjelenése a felelős.  Kellemesebb és nehezebb időszakok váltják egymást minden házasságban. Rajtunk is múlik, hogyan óvjuk meg az intimitást a szeretethiány fájdalmától. Amikor elkezdenek gyülekezni a viharfelhők otthon, fejünkben könnyen átveszi a hatalmat a fekete-fehér gondolkodás a jó és a rossz ádáz harca, ami meggyőződésünk szerint a mi jóságunkkal párosul.

Mi a különbség közöttük?

Hosszabb ideje fennálló érzelmi kötődés hiányában hajlamosak vagyunk arra, hogy a párunknak csak a rossz tulajdonságait lássuk. Amikor rendben mennek a dolgok nem szoktunk azzal foglalkozni, hogy minek köszönhető egyszerűen csak tesszük a dolgunkat. A nehezebb időszakok borúlátása valahogy mindig nagyobbnak tűnik. Megtapasztalhatjuk a felhős időszakok áldásos hatását, ha elgondolkodunk azon, vajon mi változott az elmúlt időszakban, amitől a keserűség kialakult bennünk.

Nézzünk rá a helyzetre objektív szemüvegünkön keresztül

Idézzük fel a derűs időszakokat, akkor láthatóvá válik mi az, amit másképp csináltunk. Amikor beborult az ég vegyük szemügyre, mi volt más akkor, amikor sütött a nap. A kellemes időszakokra koncentrálás feltölt cselekvési vággyal, és abban nyerünk megerősítést, hogy ne rekedjünk meg a boldogtalanságban. Gondoljunk vissza arra, mitől voltak mások azok a boldog szép napok. Rá fogunk jönni, mi az, ami a pesszimista hangulatot okozza. Amíg a negatív dolgok felnagyításával vagyunk elfoglalva, addig nem marad erőnk a cselekvésre.

Szeretnénk, hogy a társunk változzon?

Kezdjük inkább azzal, hogy eltöprengünk azon, mivel járultunk hozzá mi magunk a kellemetlen helyzet kialakulásához és fenntartásához. Először nekünk kell megváltoztatni a viselkedésünket. Ne várjunk arra, hogy előbb a kedvesünk változzon meg, mert a szeretethiányunk ettől nem fog elmúlni. A csodára várás kényelme nem fog megoldani semmit. A kapcsolat időközben annyira leépülhet, hogy a szeretethiány már nagyon nehezen fog gyógyulni. Érdemes beépítenünk azokat a szokásokat a mindennapokba, amiket akkor csináltunk, amikor jól mentek a dolgok.

A nehézségek szajkózása eltakarja szemünk elől a megoldást

Annyira elvakíthat a helyzet fájdalma és a sebeink nyalogatása, hogy azt sem vesszük észre, a kedvesünk pont annyira szenved, mint mi. Előfordulhat, hogy ő is elkezdett változtatni a viselkedésén, csak annyira elárasztott minket a keserűség, hogy észre sem vesszük.

A boldogságunk kerékkötője, ha tudatosult bennünk, akkor már nagyon egyszerű a megoldás. Töltsünk minél több időt az elhanyagolt viselkedés gyakorlásával a napsütéses órák megőrzéséért. Nem megy egyedül, homokszem került a gépezetbe? Tudok segíteni. Van megoldás a szeretethiány szertefoszlatására.

Őszinte kommunikáció és intimitás a házasságban